Tips Pencegahan dan Rawatan Bayi Kembung

Bayi Kembung : Tips Pencegahan dan Rawatan

Bayi sangat mudah untuk mengalami masalah kembung (banyak gas dalam perut). Biasanya bayi akan mengeluarkan gas daripada perutnya  13 hingga 21 kali sehari. Kenapa banyak sangat? Ini kerana bayi mudah untuk tertelan udara terutamanya ketika:

  • Menyusu, sama ada penyusuan ibu atau menyusu dari botol
  • Menghisap puting (pacifier)
  • Menangis

Apabila udara terperangkap di dalam perut bayi, anda akan mendapati bayi anda akan:

  • Sendawa
  • Meragam
  • Kembung perut
  • Menangis
  • Buang angin
  • Perut mengeras

Bayi yang kembung perut akan menjadi sangat tidak selesa. Bayi kelihatan seperti dalam kesakitan. Menendang kaki dan menangis Walaubagaimanapun, usah terlalu bimbang kerana apabila sistem penghadaman anak anda semakin berkembang, masalah kembung akan semakin berkurang. Namun, ia masih meresahkan ibu-ibu apabila bayi meragam ketika kembung.

Jadi, bagaimana anda boleh membantu bayi anda untuk lebih selesa?

Cubalah beberapa langkah ini untuk mencegah dan melegakan masalah perut kembung.

 

Periksa kedudukan menyusu

Apabila menyusukan bayi anda, pastikan kedudukan kepala lebih tinggi daripada perutnya. Cara ini membolehkan susu yang diminum mengalir terus ke bahagian bawah perut dan gas akan tersesar ke atas lalu memudahkan untuk bayi sendawa. Jika menggunakan botol, tegakkan sedikit botol supaya udara tidak terkumpul dihujung puting yang boleh menyebabkan bayi menelan udara.

 

Sendawakan bayi anda

Cara yang paling mudah untuk mengurangkan kesakitan kembung adalah dengan sendawakan bayi anda ketika dan selepas menyusu. Caranya adalah dengan mengusap perlahan-lahan bahagian belakang bayi anda sehingga sendawa. Jika bayi anda tidak sendawa, baringkan dia untuk beberapa minit dan cuba untuk sendawakan bayi anda sekali lagi.

 

Tukar peralatan

Jika anda menggunakan botol untuk menyusukan bayi, tukar kepada puting yang lebih perlahan alirannya.

 

Senamankan si kecil anda

Urut bayi anda dengan lembut. Gerakkan kaki bayi anda ke depan dan belakang (seperti mengayuh basikal) semasa dia berbaring. Berikan masa “tummy time” iaitu meletakkan bayi anda dalam keadaan meniarap di atas perutnya untuk beberapa ketika. Mandian dengan air suam juga dapat mengeluarkan lebihan gas dalam perut bayi.

Jaga pemakanan

Minta nasihat doktor berkenaan makanan yang mungkin menambah gas pada bayi. Ada sesetengah ibubapa memberi jus buah-buah yang mengandungi sorbitol (sejenis gula) yang tidak dapat diserap oleh bayi, ia boleh menambah gas dalam perut bayi. Dengan meminta nasihat doktor, doktor juga akan memastikan bayi anda mendapat nutrient yang sepatutnya.

Jika anda menyusu badan, bayi anda kadangkala menghadapi masalah untuk menghadam susu badan anda berpunca daripada makanan yang anda makan, Contohnya makanan hasil tenusu atau kafein, boleh memberi kesan kepada bayi. Jika anda memberi susu formula, dapatkan nasihat daripada doktor berkenaan susu yang boleh membantu mengurangkan masalah kembung.

Rawatan ‘Over The Counter’ (OTC) {beli ubat farmasi}

Anda boleh cuba untuk mendapatkan ubatan di farmasi. Tapi, pastikan anda dapatkan nasihat doktor atau ahli farmasi untuk cadangan. Nasihat mereka sangat penting supaya ubatan yang digunakan tidak memberi kesan sampingan, alahan atau terlebih dos.

 

Bayi kembung dan colic (sawan tangis)

Semasa 4 bulan pertama kelahiran, bayi anda mungkin mengalami colic (sawan tangis) apabila dia menangis selama 3 jam sehari, selama 3 hari atau lebih dalam seminggu dan berlarutan sehingga 3 minggu atau lebih. Colic tidak disebabkan oleh gas, tetapi bayi yang mengalami colic akan menelan lebih banyak udara ketika menangis dan boleh menjadi kembung.

 

Bila anda patut risau?

Secara umumnya, masalah kembung adalah normal dan boleh dirawat. Tetapi untuk kes yang terpencil, ia mungkin petanda kepada masalah penghadaman yang lebih serius. Segera berjumpa doktor jika anak anda mengalami:

  • Tidak membuang air besar atau najis atau muntah berdarah
  • Meragam yang teruk sehingga tidak dapat untuk ditenangkan, dan perlukan doktor pemeriksaan lanjut
  • Jika demam dengan suhu rectal 38 celcius atau lebih, segera berjumpa doktor untuk mengesan sebarang jangkitan kuman. Jika berumur bawah 3 bulan, segera berjumpa doktor.

 

Rujukan : www.webmd.com

 

Memahami 4 Jenis Personaliti Anak-anak

Sebagai surirumah sepenuh masa, agak kelakar jika dikenang bilangan buku-buku keibubapaan yang sempat dibaca, memang sedikit. Entahlah, mungkin kerana terlalu ‘sibuk’ melayan kerenah anak-anak sehingga masa untuk membaca pun tidak dapat disediakan. Satu hari, saya terjumpa satu infografik yang entah bagaimana saya boleh tertarik dengannya. Infografik tentang 4 jenis personaliti kanak-kanak. Ia sangat menarik minat saya.

Anak-anak memang unik, walaupun mereka lahir daripada rahim yang sama, tetapi personaliti mereka sangat berbeza. Ada yang kuat menangis, ada yang suka melompat, ada yang suka menjerit, ada yang suka merajuk dan macam-macam lagi. Kadang-kadang pening juga melayan mereka.

Berbalik kepada infografik tadi, ia adalah ringkasan visual kepada buku bertajuk “The Child Whisperer” tulisan Carol Tuttle. Menariknya beliau menyatakan secara umum, ada 4 kategori kanak-kanak dan ia dibezakan dengan “profil tenaga” anak-anak itu. Apa yang menarik, bila dibandingkan 4 jenis anak-anak ini dengan personaliti anak-anak saya, saya rasakan apa yang penulis ini sampaikan macam kena saja dengan anak-anak saya.

Mungkin anda pun nak tahu kan apakah 4 jenis personaliti yang dimaksudkan.

Teruskan membaca

4 Jenis Personaliti Anak-anak

Walaupun anak-anak boleh memilik ke semua jenis personaliti yang ada, namun mereka akan memiliki satu personaliti yang dominan pada diri mereka.

Jenis 1 : Si Ceria dan Penyayang (The Fun-Loving Child)

Anak yang ceria dan penyayang adalah seorang riang, menyerlah dan suka bergaul. Mereka mempunyai banyak idea, suka bermain dan aktif. Kadang-kadang tenaga yang mereka miliki selalu dipersalahkan kerana tidak mampu untuk duduk diam dan suka menyampuk cakap orang sebab mereka juga ingin berkongsi idea mereka. Tetapi jika ibubapa menganggap tenaga mereka sebagai satu anugerah dan bukannya kelemahan, mereka boleh membesar menjadi seorang yang kreatif dan cemerlang.

Motto hidup anak yang ceria dan penyayang ini adalah “Aku ada idea baharu dan aku boleh melakukannya

Beberapa petanda anak anda mungkin jenis Ceria dan Penyayang
  • Mereka memiliki perasaan ingin tahu yang tinggi, suka untuk sentuh sesuatu dan suka meneroka
  • Mereka suka buat bising, ketawa dan bermain
  • Kreatif dan suka berimaginasi
  • Suka membantu orang lain dan suka jika orang yang dibantu itu gembira
  • Memiliki ramai kawan atau mudah untuk berkawan
Cara terbaik untuk mengeratkan hubungan dengan Si Ceria dan Penyayang:
  • Puji idea-idea menarik mereka dan galakkan mereka untuk berkongsi idea mereka dengan rakan-rakannya.
  • Biarkan mereka melakukan dahulu apa yang mereka mahu lakukan dan perlahan-lahan ubah fikiran mereka jika perlu. Mereka sedang meneroka sesuatu yang dirasakan mereka berguna.
  • Bermainlah bersama mereka. Cuma untuk jadi kanak-kanak sekejap untuk mereka, dan melompat-lompatlah bersama mereka atau sertai permainan kreatif mereka.
  • Bersyukurlah kerana anak ini telah membawa tenaga positif dalam keluarga anda
  • Berikan sedikit kebebasan untuk anak anda meneroka dan mencuba idea kreatif mereka.

 

Jenis 2 : Si Sensitif (The Sensitive Child)

Anak yang sensitif secara semulajadi seorang yang tenang dan mudah untuk berurusan. Mereka selalu digelar sebagai “pendamai” dalam keluarga kerana mereka tidak suka kepada konflik. Anak yang sensitif ini sangat beremosi, lembut dan mudah tersentuh. Mereka juga agak pendiam dan selalu diminta untuk bercakap lebih kuat ataupun sering disuruh untuk ‘cepat’. Mereka suka melakukan sesuatu mengikut masa mereka sendiri.

Ibubapa kadangkala akan menjadi geram dengan anak jenis ke-2 ini, jika disuruh berbuat sesuatu, selepas 15 minit, mereka masih belum siap. Apabila anda tahu anak anda memiliki personaliti sensitif, ia memudahkan anda untuk faham mengapa anak anda melakukan sesuatu.

Motto hidup Anak yang Sensitif ini adalah “Perhatikan dan lihat dulu, kemudian buat perancangan

Beberapa petanda anak anda Jenis yang Sensitif:
  • Seorang yang tenang
  • Manja
  • Seorang yang berhati-hati melakukan sesuatu
  • Mereka suka merancang dan proses merancang itu boleh memakan masa
  • Mereka suka risau tentang sesuatu, mereka ingin tahu apa yang perlu dijangka supaya mereka boleh bersedia
  • Pertengkaran di rumah menjadikan mereka sangat sedih
  • Mereka sensitive dengan pelbagai benda termasuk kebersihan, makanan, pakaian dan lain-lain
Cara terbaik untuk mengeratkan hubungan dengan Si Sensitif
  • Pastikan mereka berasa selamat dan tahu anda ada bersama mereka untuk membantu mereka.
  • Berikan penjelasan yang lengkap. Jika perlu berada disituasi yang luar dari kebiasaan, jelaskan kepada mereka apa yang akan berlaku
  • Sediakan tempat yang tenang untuk mereka. Selalunya di rumah keadaan tidak selalunya aman, maka sediakan ruang atau bilik yang boleh anak sensitive ini berada ketika keadaan tegang.
  • Jangan terlalu memaksa mereka melakukan segera, berikan mereka masa untuk melakukannya.

 

Jenis 3 : Si Tegas (The Determined Child)

Anda pasti sedar jika anda mempunyai anak yang Tegas ini kerana mereka antara yang paling menonjol. Anak yang Tegas ini secara semulajadi lebih lasak secara fizikal, aktif dan… agak degil. Mereka mempunyai sifat suka untuk melakukan sesuatu perkara sehingga selesai dan mesti dengan cara yang mereka tetapkan. Anak jenis ke-3 ini selalu disuruh untuk ‘bertenang’, ‘sabar’ dan ‘jangan minta macam-macam’.

Motto hidup anak yang Tegas ini adalah “Buat sampai habis

Beberapa petanda anak anda mungkin Anak Jenis yang Tegas
  • Mereka tetap pendirian dan keinginan
  • Bercita-cita besar untuk melakukan banyak perkara dalam satu masa.
  • Mereka sangat aktif dan sukakan cabaran, sentiasa bersedia untuk melakukan sesuatu dan meneroka
  • Ingin mencuba jawatan kepimpinan di sekolah, rumah dan tempat kerja
  • Mampu memotivasikan diri sendiri berbanding dimotivasikan orang lain
  • Boleh menjadi lantang, suka memaksa, dan berterus terang (kadangkala suka cakap lepas)
Cara terbaik untuk mengeratkan hubungan dengan Si Tegas
  • Cuba untuk tidak menggunakan kedegilan anda untuk menundukkan kedegilan anak anda
  • Berikan sedikit kebebasan kepada anak anda meneroka berbanding melarang mereka setiap masa.
  • Menyokong usaha mereka apabila mereka sedang melakukan sesuatu yang baik.
  • Segera nasihati mereka apabila mereka sudah melampau (terlalu buas, terlalu jujur, terlalu memaksa dan sebagainya) supaya mereka tahu akan batasan perbuatan mereka.
  • Bina keyakinan dan minat mereka dengan galakkan daripada anda
  • Jangan terus menghalang mereka, tetapi suruh anak berfikir apakah kesan jika dia melakukan perkara yang dia ingin lakukan itu.

 

Jenis 4: Si Serius (The Serious Child)

Anak yang serius adalah anak yang logikal, suka berdikari, dan fokus. Biasa kelihatan matang lebih daripada umurnya. Suka menentukan sendiri semua perkara dan sentiasa mahu semuanya dibuat dengan sempurna.

Motto hidup Anak yang Serius ini adalah “saya akan kaji, analisis dan jadikan ia lebih baik

Beberapa petanda anak anda mungkin Jenis yang Serius
  • Tidak begitu lincah dan suka bermain seperti kanak-kanak lain
  • Mereka agak rigid dan tidak fleksibel apabila melakukan sesuatu (hanya guna cara yang dia selesa)
  • Seorang yang sukakan kesempurnaan (perfectionist)
  • Idea mereka untuk memperbaiki sesuatu biasanya sering disangka sebagai kritikan
  • Mereka suka menyusun barangan (kereta mainan, pensel warna, dan lain-lain) dalam barisan
Cara terbaik untuk mengeratkan hubungan dengan anak Si Serius
  • Gunakan akal berbanding emosi apabila berinteraksi dengan mereka. Fahami pemikiran mereka berbanding perasaan mereka.
  • Anak yang serius ini ingin dihormati oleh anda; tunjukkan yang anda menghormati pemikiran dan pendapat mereka.
  • Apabila bercakap dengan mereka, gunakan bahasa yang logik yang mereka faham. Kanak-kanak yang biasa akan respon jika kita kata “Mak mesti gembira kalau anak mak ni kemaskan bilik ni” tetapi, bagi anak yang serius, mereka akan respon jika kita kata “Kemaskan bilik ni, kalau mak terpijak mainan kamu nanti, mak jatuh boleh tergeliat kaki
  • Sentiasa meminta pendapat daripada mereka tentang sesuatu. Mereka akan rasa dihargai.

 

Jadi, apakah jenis personaliti anak-anak anda? Anak-anak saya ada jenis pertama, kedua dan ketiga.

Subhanallah, hebatnya ciptaan Allah, menjadikan manusia itu berbeza-beza personaliti dan saling melengkapi antara satu dengan lain. Jadi dengan mengenali personaliti anak-anak, maka kita akan lebih faham dan tahu cara untuk melayani anak-anak yang banyak ragam ini tanpa menyebabkan mereka rasa tersisih. Setiap personaliti ini adalah anugerah, bukannya kelemahan. Maka didiklah mereka sesuai dengan personaliti mereka agar mereka menjadi anak yang soleh dan musleh.

MUSLEHGLORY (9 Jan 2018)

 

 

6 Tips Mengajar Matematik Seawal Bayi

“Aik? Di tadika pun dah belajar belajar operasi tambah tolak angka?” Keluh seorang ibu yang baru saja menyemak ‘kerja rumah’ yang diberikan. Risaukan anaknya yang baru berusia 5 tahun sudah diberi kerja rumah matematik operasi penambahan dan penolakan 2 angka. Ibu bimbang anaknya belum bersedia.

Pada masa sekarang, apabila masuk Tahun 1 tahap sukatan pelajaran semakin mencara dengan adanya pembelajaran operasi-operasi matematik yang pelbagai.

Timbul kerisauan dalam kalangan ibubapa dengan tahap penguasaan matematik anak-anak mereka.
Menjadi satu pertanyaan adakah perlu diajar matematik seawal usia bayi?

Ibubapa harus tahu yang perkara itu tidaklah mustahil. Dengan syarat, ibubapa faham bahawa anak kecil banyak belajar melalui BERMAIN.

“Nak belajar ke nak main?”
“Ke kena belajar main-main?”

Ya, sebenarnya bagi kanak-kanak, formulanya:
Main = Belajar

Anda sebenarnya boleh mengajarkan apa sahaja kepada anak-anak anda. Pernah Dengar tentang jolokan “The Golden Age”? Iaitu usia emas yang dinisbahkan kepada bayi berusia seawal 0 Tahun sehingga 6 Tahun. Bayi dan kanak-kanak adalah sangat unik. Kerana pada usia ini otak mereka sangat mudah menerima apa sahaja seperti span yang meresap basahan dengan sangat baik. Walaubagaimanapun, fitrah bayi dan kanak-kanak tidak harus dilupakan iaitu “bermain”.

Lalu bagimana kita boleh menggunakan usia Golden Age yang dimiliki oleh anak-anak?

Ajarilah apa sahaja kepadanya semasa mereka SEDANG BERMAIN. Jika diberi buku, disediakan meja kerusi di depan papan tulis khas dan ditetapkan masa seperti masuk ke kelas ia adalah suatu suasana yang agak menekan bagi kanak-kanak. Kalau begitu keadaannya, mereka akan lari, sukar menerima dan tidak timbul minat. Perlu kita sedar bahawa, fitrah seorang kan-kanak aadalah BERMAIN.

Di sini kami senaraikan beberapa tips untuk anda memperkenalkan matematik peringkat awal kepada anak-anak anda dengan kaedah yang lebih baik:

1. Memperkenalkan nilai nombor sebelum simbol nombor.

Mulakan dengan mengajar anak mengira bilangan benda terlebih dahulu. Contohnya ambil beberapa biji bola, dan kira bersama-sama dengan anak anda dalam suasana bermain. Jangan gopoh untuk memperkenalkan nilai satu sebagai “1“, dua sebagai “2“, dan sepuluh sebagai “10

Tulisan 1, 2, 10 itu adalah simbol perlambangan bagi nilai.
Apabila simbol diperkenalkan terlebih dahulu, kanak-kanak akan keliru bahkan tidak faham apakah nilai 10 itu. Kemudian sebagai menguji kefahamannya, cuba berikan arahan mudah kepada anak-anak seperti, “tolong ambilkan ibu tiga biji bola”, atau “Tolong ambilkan untuk ibu dua keping pampers adik.” dan kemudian lihat hasil bilangan yang dibawa. Jika tak tepat, abil peluang untuk beritahu dia bilangan yang betul.

2. Gunakan objek-objek yang anak anda suka.

Gunakan permainan mereka. Boleh jadi, model kereta kegemarannya, koleksi patung permainannya, pensel warna, bola kecil, lego berwarna-warni atau sebagainya untuk dijadikan objek mengira. Mereka akan lebih gembira dan timbul minat yang tinggi untuk “bermain-mengira”.

3. Fahamkan konsep nilai = yang besar/kecil atau banyak/sedikit.

Contohnya: Minta anak bandingkan antara ada 3 biji bola dengan 5 biji bola yang mana lebih banyak? Pastikan anda menggunakan benda yang sama saiz dan sama bentuk untuk membuat perbandingan tersebut. Jadikan arahan anda mudah dan tidak terlalu rumit.

4. Ajari penambahan dan penolakan menggunakan ayat.

Contohnya: Beri anak anda 3 biji bola di dalam satu bekas yang diletakkan di hadannya. Kemudian tambahkan lagi 3 biji bola ke dalam bekas yang sama. Minta anak anda kirakan semula jumlah bola yang dia ada sekarang.

Apabila selesai anak mengira, ulangilah ayat “3 biji bola tambah 3 biji bola jadi 6 biji bola” kepadanya supaya dia dapat mengkaitkan perlakuan dan situasa dengan ayat yang disebutkan. Hanya beritahu secara berulang, tanpa menulis ayatnya. Pengulangan ini akan menjadi pengalaman kepada anak-anak untuk digunakan sebagai pengetahuan sedia ada.

5. Hanya ajar simbol nombor apabila anak anda sudah bersedia untuk membaca.

Kesediaan adalah perkara yang penting untuk pembelajaran berlaku. Jika anak anda belum bersedia untuk membaca, biarkan terlebih dahulu anak mengetahui nilai nombor. Apabila anak sudah mula mengenal huruf, barulah anda perkenalkan simbol bagi nombor-nombor yang telah anak anda tahu nilainya. Satu boleh ditulis sebagai 1, sepulun boleh ditulis sebagai 10.

6. Jangan memaksa

Anak-anak mempunyai kecenderungan yang berbeza. Jika anak anda tidak bersedia, jangan terlalu dipaksa kerana tiada kesediaan bererti tiada pembelajaran. Sentiasa berada di’mode’bermain supaya anak anda gembira dan menjadi masa untuk ‘bonding’. Kesediaan anak boleh wujud pada ketika bermain. Ambil peluang walau hanya untuk beberapa saat. Namuan biarkan sekiranya dia menolak. Anda boleh sahaja mencuba di waktu yang lain.

Semoga tips ini dapat membantu anda memperkembangkan kemahiran matematik anak-anak anda sedari awal dan memupuk minatnya. Sayangilah anak anda walau apa pun pencapaian mereka. Allah tidak menjadikan manusia itu ada yang bodoh ada yang pandai. Tetapi manusia itu diciptakan berbeza-beza kepandaian.

Cikgu Sarimi Sabdin